• 0

Wycieczka do muzeum podziemia rynku

Category : Aktualności

15 marca 2011 roku klasa I b wybrała się na wycieczkę do centrum Krakowa, w planie mieliśmy zwiedzanie muzeum „Podziemia rynku”.
W warstwach Rynku Głównego zapisane jest 1000 lat historii Krakowa. Podziemia to podróż w przeszłość ożywioną po wiekach przez archeologów. Pierwszaki zobaczyły kamienne drogi z koleinami wyżłobionymi przez koła wozów transportujących towary w czasach króla Władysława Łokietka, najstarsze murowane budowle handlowe Krakowa, ozdoby, monety, różnorakie przedmioty zagubione lub celowo pozostawione przez odwiedzających to miejsce w dawnych czasach. Wchodząc do muzeum zobaczyliśmy ekran z pary wodnej stwarzający niezwykły efekt wizualny w postaci filmu zrealizowanego na potrzeby ekspozycji. Pierwsze wrażenie jest takie, że jest to ekran lub szyba z wyświetlanym filmem. Niektórzy z wielką ostrożnością przechodzili przez tę mgiełkę. Wzrok przykuła makieta szlaków handlowych powiązanych z Krakowem, jest ona umiejscowiona pod wykonaną z przezroczystych materiałów podłogą. Zobaczyliśmy ołów, miedź i sól, które były najważniejszymi towarami eksportowymi Krakowa. Wędrując pod ziemią wokół Sukiennic uczniowie zobaczyli dawne wodociągi, skrzyżowanie szlaków drożnych, Kramy Bogate, Wielką Wagę, rekonstrukcje XII wiecznych warsztatów, spaloną osadę, cmentarzysko.
Skorzystaliśmy ze specjalnie wydzielonej części muzeum, w której na drewnianych ławach mogliśmy posłuchać baśni i legend związanych z Krakowem, obejrzeliśmy historyczną bajkę, zagraliśmy w gry komputerowe związane z dawnym życiem w naszym rodzinnym mieście.
Kilkanaście ekranów dotykowych, wizualizacja życia dwunastowiecznych Krakowian to było to co zrobiło największe wrażenie na pierwszakach.