KLASA III,,C’’- WYCHOWAWCA : MGR KATARZYNA PTAK – OBSERWUJEMY , WYCIĄGAMY WNIOSKI
Category : Aktualności
Kolejnym etapem naszego projektu badawczego było sprawdzenie zawartości dwutlenku węgla w popularnych napojach.
Dzieci przeprowadzały takie doświadczenie 29.09.2016r.
Najpierw powiedzieliśmy sobie gdzie jest wykorzystywany dwutlenek węgla i jego właściwości. Zdobyliśmy wiedzę o jego zaletach i wadach. Potrafimy już go sami wytworzyć. Tym razem postanowiliśmy dowiedzieć się , gdzie na co dzień go spotykamy. Przystąpiliśmy więc do zbadania jego ilości w napojach z których wiele dzieci jak i dorosłych korzysta bardzo często.
Zastanowiliśmy się wspólnie jakie warunki powinny być spełnione , aby z naszych eksperymentów można było wyciągnąć prawdziwe wnioski.
Przynieśliśmy do klasy potrzebne przedmioty. W tym przypadku były to : napoje z zawartością dwutlenku węgla o pojemności 0,5 l oraz baloniki.
Przystąpiliśmy do badania. Okazało się , że podczas niego czekało na nas sporo różnych niespodzianek. Na przykład baloniki przybierały różne nieoczekiwane kształty pod wpływem wytrącanego z napoju dwutlenku węgla. Wcześniej ustaliliśmy , że aby nasze doświadczenie było mierzalne – baloniki do porównywanych napojów powinny być takie same : tej samej firmy , kupione w tym samym sklepie , tego samego kształtu itp.
W tym eksperymencie kolejny raz skorzystaliśmy z pomysłu p. Dr Mirosława Dolaty , który w swojej prezentacji w e-podręcznikach w Zasobach – Doświadczenia dla każdego – korzysta z napoju gazowanego w celu wytrącenia z niego dwutlenku węgla.
Najbardziej zadowoleni z naszych doświadczeń byli uczniowie , których baloniki urosły największe. Wszyscy mieliśmy jednak dużo radości z obserwacji procesu wytrącania się dwutlenku węgla i rośnięcia baloników.
Ostateczne wyniki były dość jednoznaczne i chętnie podzielimy się nimi w indywidualnej rozmowie 😉 Zapraszamy też wszystkich chętnych do tej ,, nauki na wesoło’’.
Katarzyna Ptak
Wychowawca klasy III,,c’’